Metazoa

Rank 7160 Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 17 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Lijsten 1   Topics 0
Hoe ontstond uit de materie van het lichaam een bewustzijn? Of het nu gaat om sponsdieren, koralen, octopussen, garnalen, haaien of de mens: allemaal kunnen ze (in verschillende mate) denken en ervaren. Maar hoe is het ontstaan? In dit boek duikt de wetenschapsfilosoof Peter Godfrey-Smith in de evolutie van het bewustzijn in het dierenrijk - de metazoa.

Waar Godfrey-Smith in zijn vorige boek 'Buitengewoon bewustzijn' de intelligente en het waarnemingsvermogen van de octopus verkende, onderzoekt hij in 'Metazoa' de evolutie van het bewustzijn aan de hand van dieren in het algemeen. Hij brengt in kaart hoe evolutionaire ontwikkelingen - zoals mechanismen die de omgeving manipuleren en zintuigen die reageren op beweging - het subjectieve leven van dieren hebben gevormd. Het evolutionaire verhaal begint opnieuw in de diepte, maar Godfrey-Smith begeeft zich ook in de belevingswereld van insecten, vogels en primaten zoals wij. Op toegankelijke wijze combineert hij levendige beschrijvingen van ontmoetingen met dieren met de laatste inzichten uit de biologie, wetenschap en filosofie. 'Metazoa' bewijst dat het dierenrijk nog altijd vol verassingen zit en biedt een indrukwekkend nieuw perspectief op het fascinerende oorsprong van bewustzijn.

Unieboek | Het Spectrum
01 januari 2020