Miss Birma

Miss Birma

Gelezen 10 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 39 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0

Een krachtige, epische roman over familie, kolonialisme en etniciteit
Na zijn opleiding vestigt Benny zich in Rangoon, de hoofdstad van Birma dat in de jaren veertig van de vorige eeuw nog deel uitmaakt van het Britse Rijk. Hij wordt verliefd op Khin, die behoort tot de lang vervolgde etnische minderheid de Karen. Als de Tweede Wereldoorlog ook in Zuidoost-Azië tot uitbarsting komt moeten Benny en Khin onderduiken om te ontsnappen aan de Japanse bezetting.
Hun oudste dochter Louisa groeit op omringd door gevaren en onrust. Ze wordt beroemd als Birma’s eerste schoonheidskoningin vlak voordat het land in 1962 een dictatuur wordt. Terwijl Louisa worstelt met haar nieuwe status, wordt ze ook geconfronteerd met het verleden van haar familie, de voortdurende inmenging van het Westen en haar eigen loyaliteit tegenover het lot van de Karen.
Miss Birma is een aangrijpend portret van het ontstaan van het moderne Birma, en van de manier waarop de Birmezen vochten voor vrijheid en zelfbeschikking.
De pers over Miss Birma

‘De vergeten geschiedenis van Birma komt schitterend tot leven in deze bijzondere roman.’ The New York Times

J.M. Meulenhoff
25 juni 2019

Hebban recensie

Greet Braem Hebban Recensent

Opgroeien in turbulent Birma

door Greet Braem op 02-08-2019

Na zijn afstuderen komt Benny, een blanke inwoner van Brits-Indië, terecht in de Birmaanse stad Rangoon, op dat moment (de jaren veertig van de vorige eeuw) deel van het Britse rijk. Hij wordt verliefd op Khin, die behoort tot de Karen, een sinds lang vervolgde etnische minderheid in Birma. De Tweede Wereldoorlog ontziet niets of niemand en dus moeten Benny en Khin vluchten om te ontsnappen aan...