Moederland

In prachtige, wervelende taal brengt Milouska Meulens verschillende culturen en tijden, Nederland en Curaçao, tot leven en legt ze trefzeker maar subtiel steeds de vinger op de zere plek

Wanneer op Hemelvaartsdag 2017 haar vader overlijdt, belandt Milouska Meulens in een depressie. De daar­opvolgende jaren strandt haar tweede huwelijk en raakt ze haar baan kwijt. Als ook nog de pandemie toeslaat, besluit ze haar kinderen bij hun vader te laten en naar haar moeder te gaan. Ze kan niet meer.

Bij haar moeder mag ze schuilen, zonder schaamte voor het Grote Falen. Haar moeder, die een onbarmhartig verleden meetorst. Haar moeder, van wie ze leerde om zich groot te houden. ‘Laat ze nooit je pijn zien, Uka,’ zei ze altijd, ‘dan kunnen ze niet van je winnen.’ Haar moeder, die gebleven was toen haar vader het gezin in de steek liet en terugging naar Curaçao. Haar moeder, die voor het eerst echt in staat is om voor haar kind te zorgen.

In negen maanden kruipt Meulens uit het donker naar het licht. Haar moeder en zij praten voor het eerst over de depressie die ze beiden kennen, over hun afkomst, over opgroeien zonder vader, over religie, over wie ze allebei zijn, en wie ze voor elkaar zijn en waren. Ze legt de puzzelstukjes van het verleden bij elkaar en leert beetje bij beetje haar eigen familiegeschiedenis kennen – ook de periodes die onder het tapijt zijn geschoven.

Moederland is de zoektocht van een vrouw die alles kwijt is en die in de donkerste periode van haar leven wil weten wie ze echt is en waar ze thuis is: vaderland of moederland? Die vragen kan Meulens alleen beantwoorden als ze weet waar ze vandaan komt, waar haar moeder en vader vandaan komen, als ze stopt met vluchten, eindelijk de façade afbreekt en de schaamte trotseert. Met de antwoorden die ze vindt, begint het herstel.

Over Moederland

Moederland is een rauwe, liefdevolle vertelling over afscheid nemen van een ontbrekend thuis en houvast vinden in chaos. Met chirurgische precisie schrijft Milouska Meulens over het teder doorknippen van het wurgkoord van de loyaliteit – waarna er eenzaamheid volgt, maar óók liefde en dankbaarheid. Tot deze hyperpersoonlijke maar universele thematiek zullen velen zich kunnen verhouden. Iedereen moet dit lezen.’ Erik Jan Harmens

‘Een prachtig boek. Het is zo eerlijk geschreven, zo vol liefde, poëtisch en open. Milouska Meulens heeft me met dit boek geraakt. Ik hou van haar helderheid, haar kracht en haar moed om echt te delen en kwetsbaar te zijn.’ Romana Vrede

Recensies (1)

Is Moederland het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Moederland