Muizen en mensen

Gelezen 381 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 102 Favoriet 16 Recensies 8
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 2 Spots 8 Hebban 1000 538   Topics 0

De Amerikaanse schrijver en Nobelprijswinnaar John Steinbeck werd op slag wereldberoemd toen hij in 1937 Of Mice and Men publiceerde. Nu is er een prachtige nieuwe vertaling van dat meesterwerk, door Peter Bergsma.
De hoofdpersonen George en de mentaal zwakke Lennie zijn onafscheidelijk. Als Lennie wordt beschuldigd van aanranding van een meisje moeten ze op zoek naar ander werk, dat ze vinden op de boerderij van de vader van Curley. Maar ook daar gaat het mis. Curley merkt dat zijn vrouw met de mannen flirt en daagt Lennie uit. In het gevecht dat daarop volgt verbrijzelt Lennie Curleys hand. De zaak wordt in de doofpot gestopt, maar zijn vrouw zoekt Lennie opnieuw op, wat eindigt in een drama; George en Lennie moeten vluchten. Samen praten ze over hun eigen droomboerderijtje en de konijnen waar Lennie voor mag zorgen. Wat dan volgt is een even gruwelijk als aangrijpend einde van hun diepe vriendschap.
Muizen en mensen, oorspronkelijk geschreven als toneelstuk, is het ultieme boek over vriendschap en het noodlot.

Uitgeverij Van Oorschot
30 november 1899
27 juni 2019

Marvin O. Hebban Recensent

Meesterlijk in eenvoud en dialogen

door: Marvin O. 7 reacties 2 likes

George en Lennie zijn twee vrienden onderweg naar de boerderij van hun nieuwe werkgever tijdens de crisisjaren ‘30 van de twintigste eeuw. Lennie is intellectueel allesbehalve een topper. Hij is groot en sterk en een prima werkkracht, maar voor zichzelf denken kan hij niet. Hij heeft een goede...

Reacties op: Muizen en mensen