Nachtvlucht & aarde der mensen

Antoine de Saint-Exupéry heeft zijn beroemdheid te danken aan zijn schrijverschap - en aan zijn ervaringen als piloot in de pionierstijd van het vliegen. In de roman 'Nachtvlucht' voert de auteur de lezer mee naar het Zuid-Amerika van de jaren twintig, waar een Fransman opdracht heeft gekregen de eerste postnachtvluchten op touw te zetten. De angst van de piloten, hun strijd met de natuurelementen, het gevoel van uitverkorenheid en heldhaftigheid, de ervaring een taak te hebben die verder reikt dan het individueel belang - ze vormen het patroon in het literaire vlechtwerk van Saint-Exupéry. In AARDE DER MENSEN vertelt de auteur over zijn eigen ervaringen als piloot in Europa, Afrika en Zuid-Amerika in de jaren 1926-1935. Hoogtepunt is 'In het hart van de woestijn', het verslag van een noodlanding in de Libische Woestijn op een vlucht naar Indo-China.

Meulenhoff Boekerij
31 januari 2000