Neurologie

Rank 7760 Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Neurologie is twintig jaar na het verschijnen van de eerste druk nog altijd het meest gebruikte studieboek voor het vak neurologie in de opleiding tot arts. Deze geheel herziene zesde druk is niet alleen up-to-date gebracht, maar ook aangepast aan het probleemgeoriënteerde onderwijs in de huidige curricula. Bovendien wordt in deze nieuwe druk het neurologisch onderzoek niet alleen beschreven, maar ook gedemonstreerd in video's.
Het boek bestaat uit drie delen. Deel 1 begint met een bespreking van de klachten en verschijnselen waarmee patiënten met neurologische aandoeningen zich presenteren, zoals plotseling uitvalsverschijnselen, hoofdpijn of pijn in de rug met uitstraling in een been. Daarna wordt in deel 2 de functionele neuroanatomie behandeld die nodig is voor een goed begrip van de symptomen en verschijnselen en voor de interpretatie van het neurologisch onderzoek. In het derde deel ten slotte worden de belangrijkste neurologische ziektebeelden besproken.
Belangrijke kenmerken van het boek zijn:
* uitgangspunt is de klinische presentatie van patiënten met neurologische aandoeningen;
* de nadruk ligt daarbij op patroonherkenning en op de differentiële diagnose;
* de functionele neuroanatomie wordt besproken in samenhang met het neurologisch onderzoek;
* de hoofdstukken over de ziektebeelden zijn geschreven door een nieuwe generatie neurologen en neurochirurgen, met de nadruk op efficiënte diagnostiek en behandeling;
* in het boek wordt elk hoofdstuk samengevat in kernpunten.
Naast de video's is het volledige boek met samenvattingen en toetsvragen per hoofdstuk digitaal beschikbaar.
Neurologie is bestemd voor studenten geneeskunde, maar is zeker ook geschikt voor paramedische disciplines zoals fysiotherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten.
De redactie bestaat uit dr. A. Hijdra (AMC, Amsterdam), prof.dr. P.J. Koudstaal (Erasmus MC Rotterdam) en prof.dr. R.A.C. Roos (LUMC, Leiden).
De auteurs zijn afkomstig uit alle academische en enkele niet-academische klinieken die Nederland rijk is. Iedere auteur is expert op een specifiek terrein van de neurologie.
Neurologie Zesde Druk (2015) - Flaptekst (Eindversie)
Springer Media B.V.