Neveldijk

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
In het nawoord van deze bundel schetsen zegt de schrijver, toentertijd predikant te Rotterdam: "Het is gemakkelijker een vroom mensen te schijnen dan een vroom mens te zijn."

Wie dit boek, waarin schetsen uit het dropsleven anno 1930, met deze stelling in het achterhoofd leest, ziet meer dan alleen onderhoudende verhalen.

Zeker, al die verhalen over dorpsfiguren als Sijmen Donker, Mooi Keetje, Dominee van Wettum en Vrouw Klapwijk zíjn onderhouden en zullen menigeen een glimlach ontlokken of ontroeren. Maar het boek biedt meer:: achter al die menselijke activiteit en redenatie gloort het licht van Gods eeuwig en onveranderlijk Woord. Zo doorzien wij met de schrijver bij sommigen de schijn van hun geestelijk leven, terwijl wij bij anderen het oprechte geloof zien groeien.

De schrijver heeft dit alles met liefde naar het leven getekend. Met compassie voor hen die al dwalend in de nevelen blijven en vreugde om het licht dan anderen door de nevelen heen toch bereikt.

Welbeschouwd zijn wij allen inwoners van Neveldijk.