Niemand van ons zal terugkeren

Een aangrijpende, emotionele getuigenis van het leven in Auschwitz, in prachtig, poëtisch proza, met een voorwoord van Arnon Grunberg
Niemand van ons zal terugkeren is een vergeten klassieker binnen de Holocaust-literatuur voor de lezers van Primo Levi en Elie Wiesel
In 1942 werd Charlotte Delbo in Parijs gearresteerd en gevangengezet omdat ze voor het Franse verzet werkte. In 1943 werd ze samen met tweehonderddertig Franse gevangenen, van wie er slechts negenenveertig zouden overleven, gedeporteerd naar het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau.
In Niemand van ons zal terugkeren reconstrueert Delbo haar herinneringen in korte, poëtische scènes over leven en dood. Ze vertelt grotendeels vanuit een collectieve vrouwenstem; de stem van alle gevangenen die, hoewel hun identiteit hun was ontnomen, elkaar wisten te steunen. Ze slaagt erin woorden voor het onuitsprekelijke te vinden en schoonheid te beschrijven daar waar je het niet verwacht. Niemand van ons zal terugkeren is een van de meest emotionele en noodzakelijke getuigenissen uit de Holocaustliteratuur en een literair meesterwerk.
In de pers
‘Opmerkzaam, delicaat en aangrijpend: kortom, exceptioneel.’ Elie Wiesel over de Amerikaanse vertaling van Delbo’s werk, Auschwitz and After
‘Dit boek stelt je in staat de verlorenen te ontmoeten in het trouwe gezelschap van een schrijver die getuige is geweest van de ergste vernietigingskrachten, en die alles desondanks heeft weten te vangen in de mooiste woorden.’ Le Monde
‘Een stem die je vangt en niet laat ontsnappen. Ik ken geen werk vergelijkbaar met dat van Charlotte Delbo.’ L’Express

Recensies (4)

Meer recensies

Is Niemand van ons zal terugkeren het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Niemand van ons zal terugkeren