Nu ik je nooit meer zie

Nu ik je nooit meer zie

Gelezen 18 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 23 Favoriet 0 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0
Leon en Vera Teitelbaum worden in 1936 door hun Oostenrijke familie naar Rotterdam gestuurd. Hun vader, fabrikant van porselein, heeft al vóór de Anschluss begrepen dat er voor joden geen plaats meer is in Oostenrijk. In de Maasstad moeten de twintigers een zelfstandig bestaan zien op te bouwen. Vera werkt als secretaresse bij de Bijenkorf en wordt verliefd op de rijke, flamboyante Hugo Barton. Leon is graveur in serviezenspeciaalzaak Jungerhans en kan zijn ambitie als kunstschilder waarmaken als galerie Leiker zijn doeken aan de man brengt.

Terwijl de oorlog dreigend dichterbij komt, merkt Vera dat haar afkomst als een muur tussen haar en Hugo in staat. Tegelijkertijd raakt Leon betrokken bij een complot van kunstvervalsing en zet hij hun bestaanszekerheid op het spel met zijn communistische sympathieën. En wanneer in 1940 de eerste bommen op Rotterdam vallen staan beiden voor onmogelijke keuzes.

Gesitueerd in het Rotterdam van de late jaren dertig geeft Nu ik je nooit meer zie een realistisch beeld van de oude stad en de bedrieglijke rust waarin het leven zich daar afspeelde.

Uitgeverij Marmer
02 april 2020
16 april 2020

Kamila Straatsburg Hebban Recensent

Realistisch beeld van vooroorlogs Rotterdam

door: Kamila Straatsburg

Jeroen Kuypers is historicus, journalist en schrijver. Hij schrijft onder de pseudoniem Roel Thijssen romans vol actie, intriges en spionage. Nu ik je nooit meer zie is het eerste boek geschreven onder zijn eigen naam, gesitueerd in stad Rotterdam vlak voordat de oorlog uitbreekt. Kuypers heeft...

Reacties op: Nu ik je nooit meer zie