Ochtend en avond

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1
Ieder dag gaat de visser Johannes naar het haventje om naar zijn boot te kijken. Zijn vrouw is al enige tijd dood. Op een ochtend wordt hij wakker, en iets is er veranderd. Is het het licht, dat door het raam naar binnen valt? In de haven ontmoet hij zijn gestorven vriend Peter en samen varen ze uit. Op die tocht beleeft Johannes de belangrijkste momenten van zijn leven opnieuw, zijn ongelukkige eerste liefde, daarna de ontmoeting met zijn vrouw. Bij terugkomst in de haven ziet hij tot zijn vreugde dat zij op hem wacht. Samen gaan ze naar huis. Het is alsof een lang gekoesterd verlangen wordt ingelost.

In een kristalheldere en bedrieglijk eenvoudige stijl vertelt Jon Fosse een opgewekt en troostrijk verhaal over het leven en sterven van een eenvoudige man die een hard maar vol leven heeft geleid.
Wereldbibliotheek
9028420770

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker

Lezersrecensies (1)

Novelle vol verwondering over geboorte en dood

door: Nico van der Sijde 1 like
Na "Melancholie I", dat ik onlangs ademloos las, ben ik Fosse- fan. Meteen daarna las ik de novelle "Ochtend en avond", een wonderlijke novelle vol verwondering. Ook weer fraai, hoewel heel anders, en ik wil nog steeds meer lezen van die man. Het gaat in deze novelle helemaal niet om de plot,...