Ondertussen in Dopamine City

Ondertussen in Dopamine City

De ingenieuze en groots opgezette nieuwe roman van DBC Pierre vertelt het verhaal van rioolwerker en weduwnaar Lonregan ('Lon') Cush. Hij wordt ontslagen bij de afdeling Environmental Services van Octagon, een zeer schimmig bedrijf dat het volledig voor het zeggen heeft in de fictieve Amerikaanse stad waar Lon met zijn twee kinderen woont. Machines nemen voortaan Lons werk over.
Lon staat ver af van de snel veranderende maatschappij die volledig in de greep is van nieuwe media en technologie. Hij dreigt bovendien elk moment de voogdij over zijn zoon en dochter kwijt te raken aan zijn schoonmoeder. In een poging om een aan zijn dochter uitgedeelde klap goed te maken, geeft hij haar wat zij het allerliefste wil: een eigen smartphone. Vanaf dit moment belandt zowel dochter Shelby als Lon via hun scherm steeds dieper in die alternatieve onlinewereld, waarbuiten sociaal contact nauwelijks nog plaatsvindt en waarin ieders activiteit door Octagon nauwlettend in de gaten gehouden wordt. In hoog tempo wordt de tastbare wereld slechts een verlengstuk van wat zich online afspeelt. Het resultaat is een dystopische samenleving, gedomineerd door algoritmes. Lon blijft zich verzetten en zakt steeds verder weg in het moeras van de technologie.

Podium Uitgeverij
19 januari 2021