Ontweten

Ontweten

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 3
Als echte herdenker en nieuwsgierig onderzoeker maakt Daav zich druk om Indië, Srebrenica en Shell in Nigeria. Maar misschien maakt hij zich nog wel drukker om Margot, die in het nu lee zonder stil te staan bij verleden
en toekomst. Zij becommentarieert alles wat hij schrijft, maar wil niet praten over hun relatie.

Daav is teleurgesteld in zijn werkgevers, zoals Jonne van de ondernemerspartij en de professor Hans Dijkstra, die aanvankelijk zo inspirerend waren. Daavs pamflet Tegen de schuld levert hem doodsbedreigingen op en kost hem de relatie met zijn moeder. Gelukkig is er Vigée, een raadselachtige, inspirerende vrouw die hem leert te ‘ontweten’, hem leert alles te bevragen, geen enkele context vanzelfsprekend te vinden en zo nieuwe paden te verkennen.

Menno van der Veen presenteert, in zijn overdonderende stijl, het morele dilemma tussen ontweten of herdenken als de onmogelijke maar noodzakelijke keuze tussen twee vrouwen. Ontweten werpt daarmee explosieve vragen op over de omgang met relaties van alledag én onze recente geschiedenis.
Uitgeverij Van Oorschot
03 juni 2019
9789028292048 , 9789028293090

Hebban recensie

Geertje Otten Hebban Recensent

Ontweten laat je nadenken over herdenken

door Geertje Otten op 10-07-2019

Hoe zou het zijn als je helemaal op nul zou kunnen beginnen? Als je alles wat je ooit geleerd, gehoord of gezien hebt, zou kunnen uitgummen? Als je bestaande betekenissen zou kunnen loslaten? Zou je dan echt onbevangen naar iets kunnen kijken, zoals een kind dat kan?

In Ontweten van Menno van der Veen maakt Daav zich vooral druk om zaken uit het verleden, zoals Indië, Srebrenica en Shell in...

Lezersrecensies (2)

De kracht van het vergeten

door: Marcia 1 like

De jonge schrijver Daav maakt zich druk om Indië, Srebrenica en Shell in Nigeria. Maar misschien maakt hij zich nog wel drukker om Margot, die in het nu leeft zonder stil te staan bij het verleden of de toekomst. Zij becommentarieert alles wat hij schrijft, maar wil niet praten over hun...

Een boek om niet te ontweten!

door: WJL88 1 like
Goed geschreven boek. Geeft interessant perspectief op herdenken in Nederland en mythes in de recente Nederlandse geschiedenis. Interessant en maatschappelijk zeer geëngageerd. Lees dit boek!