Op de klippen

Rank 115 Gelezen 8 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 42 Favoriet 0 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 1 Spots 1   Topics 0
Eén lange zomer in de jaren dertig. Het leven van de jonge Margaret Marsh verandert plotsklaps wanneer Lydia, een wereldwijs en wulps dienstmeisje, bij Margarets religieuze familie intrekt. Na de geboorte van Margarets broertje worden ze elke woensdag het huis uit gestuurd om samen van de idyllische Engelse kust te genieten. Wanneer Margaret tijdens een van deze tripjes in een boom klimt en een verwaarloosd landhuis ziet liggen, is ze geïntrigeerd. Het landhuis en zijn ongewone bewoners trekken haar steeds meer aan en laten een hele andere realiteit zien: namelijk dat de wereld lang niet zo keurig is als ze altijd had gedacht.

Het huwelijk van haar ouders blijft ook niet onberoerd door de komst van het dienstmeisje. Ondanks zijn krampachtige obsessie met zonde en deugdzaamheid is de vader niet tegen haar charmes bestand en vliegt hij stevig uit de bocht, waardoor hij niet alleen het dienstmeisje, maar ook zijn echtgenote, Margarets moeder, verliest. De keurslijven gaan af en het leven van deze stijve Engelsen trilt op zijn grondvesten. Hoe blijf je jezelf, en hoe ver ga je wanneer je wordt meegesleurd in het verlangen naar een ander leven?

Na een cruciaal theebezoek dendert iedereen op een onontkoombare tragedie af. Een prachtige roman over volwassen worden en onderhuidse verlangens. Met Op de klippen lezen we Gardam in volle glorie, compleet met tragikomische scènes, warmte, wijsheid en intrigerende perspectieven.
Gerda Baardman en Kitty Pouwels
Cossee, Uitgeverij
31 oktober 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Martine
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 23,99 Bestel het e-book € 9,99

Lezerswaarderingen

Artikelen over Op de klippen

Meer artikelen

Hebban recensie

Sigried Hebban Recensent

Wanneer de hel losbarst, neemt de chaos het over

door Sigried op 07-11-2019

Sinds haar succesvolle Old Filth-trilogie is Jane Gardam (1928) geen onbekende meer bij de Nederlandstalige lezers. Gelukkig worden haar eerder geschreven romans nu ook vertaald, en kunnen we nog meer genieten van haar humoristische, rake schrijfstijl.

Op de klippen is de vertaling van een roman die Gardam meer dan veertig jaar geleden schreef, maar die – onder meer dankzij het vertaalwerk van ...

Lezersrecensies (1)

Bijzondere mensen met bijzondere relaties

door: Cindy Vanarwegen 1 like
Hoewel ik houd van de schrijfstijl van Jane Gardam en het onderwerp van dit boek me erg aanspreekt, had ik soms moeite mij door deze titel te worstelen. Ook bij de trilogie die ik van haar las, had ik moeite om in het verhaal te komen. Eens dat gebeurd was, lazen de drie boeken wel als een trein....