Overleven/ deel 2 1942-1943

Overleven 1942-1943

Thrillers & Spanning   Topics 0

Japan valt Pearl Harbor aan. De neutraliteit in de USA slaat radicaal om. President Roosevelt sluit zich aan bij de geallieerden en verklaart Japan de oorlog. De Tweede Wereldoorlog raakt in een ware stroomversnelling. De Slag op de Atlantische Oceaan verloopt voor de geallieerden rampzalig. U-boten torpederen talloze koopvaardijschepen. Tot mei 1943 is het onduidelijk of de geallieerden een kans maken op de overwinning. Marinier Frank van Yzerbergen vaart geheime post over de Atlantische Oceaan en verricht geheime missies. Hij zet zich in en wil overleven. De andere mariniers worden naar Nederlands-Indië gestuurd om de Nederlandse kolonie te verdedigen tegen een Japanse invasie. Vier van hen overleven de Slag in de Javazee, komen in dienst bij de Australische- en de Amerikaanse marine en raken betrokken bij de moeizaam verlopende oorlog in de Pacific. In 1943 vallen ze onder de legendarische generaal Patton Sicilië binnen.

Overleven is een historisch docu-drama gebaseerd op de verhalen van de vader van de schrijver, de marinier Frans van Staalduinen, alias Frank van Yzerbergen. De ongelooflijke geschiedenis van deze mannen is te omvangrijk voor één boek. Overleven bestaat uit drie delen, die telkens na een jaar zullen verschijnen. In de boeken zijn de belangrijkste data verwerkt, zodat de lezer een overzicht krijgt van de Tweede Wereldoorlog en daardoor beter begrijpt waarom Nederlandse mariniers op bepaalde fronten werden ingezet.

Oorlogs- en verzetsroman
Penningboek, Uitgeverij