Reuzen van de natuur

Graeme D. Ruxton
Je omvang speelt een rol in de ervaring van de wereld om je heen: de plas waar je achteloos overheen stapt zal voor de duizenden raderdiertjes die erin leven de hele wereld zijn. Omvang beïnvloedt elk aspect van het leven - grotere wezens leven langer, maar krijgen minder nazaten. Een stel muizen van samen 500 kg heeft meer voedsel, water en zuurstof nodig dan één koe van 500 kg.

We vragen het ons eigenlijk nooit af, maar waarom hebben dieren eigenlijk de omvang die ze hebben? Waarom zijn er geen spinnen die groot genoeg zijn om ons op te eten, of walvissen die klein genoeg zijn voor in een badkuip?

Door deze vragen te onderzoeken kunnen we beter begrijpen hoe allerlei natuurlijke organismen fungeren - en door de extreme formaten te bestuderen (in dit geval de grootste) zullen de mechanismen die de omvang van een dier of plant bepalen duidelijker worden.

In dit fascinerende en prachtig geïllustreerde boek bekijken we de ontzagwekkende reuzen op aarde, uit heden en verleden. We kijken naar de wetenschap achter de vele factoren die de omvang stimuleren en beperken, de voordelen en uitdagingen van het leven voor reuzen, en wat dit alles zegt over de biologie, functie en evolutie van een organisme.

Is Reuzen van de natuur het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Reuzen van de natuur