Rijmwijzer

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Jaap Bakker (geb. 1955) publiceerde in 1986 zijn Nederlands rijmwoordenboek (a.i. 86-49-013-3) en kan sedertdien zonder enig voorbehoud gelden als een autoriteit op het gebied van de dichtkunde. In dit boek behandelt hij technische zaken als metrum, rijm, rijmschema's en versvormen, inhoudelijke onderwerpen als dichterlijke taal en vergelijkingen, geeft hij adviezen voor het schrijven van gelegenheidsgedichten en liedjes, en gaat hij tot slot zelfs in op financiële en auteursrechtelijke consequenties. Hij is erin geslaagd de juiste toon te vinden om ook de minst eenvoudige problemen uit te leggen: helder en direct, zich steeds bedienend van aansprekende voorbeelden van andermans en eigen makelij en zonder schroom de gebruiker wijzend op veel gemaakte beginnersfouten en valkuilen voor gevorderden. Door middel van het uitgebreide zakenregister kan men elk gewenst onderdeel snel opzoeken. Boekverzorger Jan Willem Stas verdient een pluim voor zijn klare typografie en het prachtige rode omslag.
Bert Bakker

1 keer bewerkt, laatste bewerking door WillemHellinga