Rumoer in de stad

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Zoals de schilders van de Haagse School naar buiten trokken om het landschap te schilderen, zo ontdekt de volgende generatie kunstenaars, de schilders van Tachtig, het straatleven. Vanaf de jaren 1880 kiezen George Hendrik Breitner, Isaac Israëls, Willem de Zwart, Jacobus van Looy, Willem Witsen en vele anderen de stad als onderwerp voor hun tekeningen en schilderijen. In dezelfde tijd vormt zich daar het moderne leven. Er ontstaan cafés, winkelstraten en een nachtleven. De schilders van Tachtig voelen de zindering van deze nieuwe tijd. Ze verbeelden volkse kroegen en straatfeesten, maar ook chique modehuizen en restaurants. De grote stad heeft namelijk twee gezichten: aan de ene kant brengt het luxe en vertier; daartegenover leeft een groot deel van de bevolking in armoede. De kunstenaars schilderen deze schoon-en lelijkheid, de stilte en het tumult, de armoede en de rijkdom, de bouwputten en stadstuinen.

Uitgeverij WBOOKS
01 januari 2017
14 oktober 2021
9789462582071

Reacties op: Rumoer in de stad