Science Guide Jaarboek 2005

Kennis loont vormt een summa en een jaarboek tegelijk. Het geeft een overzicht van de hoogten en diepten van 2005 in de wereld van hoger onderwijs en kennis, zoals op ScienceGuide bericht, geanalyseerd en geagendeerd.

Kennis loont weerspiegelt dan ook de benadering van ScienceGuide. We willen evenwichtig én alert berichten. Wij vinden de kennissector, het HO en de innovatie-ambities van Nederland fascinerend en ook essentieel. En dus vertellen wij er graag over, laten de successen zien. Diepen de discussies uit, bieden podia voor wie de moeite waard zijn met hun visie, hun élan en hun plannen.

Kennis loont, dat weten ze in Den Haag ook. Wouter Bos was niet de enige die met een interview en speech over hoger onderwijs op ScienceGuide verscheen. Gelauwerd historicus en KNAW-president Frits van Oostrom vertelt over zijn nieuwste boek, de middeleeuwse literatuur én over zijn visie op kennisvernieuwing. Nel Ginjaar blikt terug op een overvol leven van inzet voor het onderwijs in beleid, in haar hogeschool en in haar partij.

Benjamin Akande, de vluchteling die USA-topper werd, geeft zijn visie op de toekomst van het HO, op de kansen van Nederland. Doekle Terpstra kijkt gretig vooruit op zijn tijd in het hbo, terwijl zijn wo-collega Ed d'Hondt Balkenende aanmoedigt tot een tandje meer. Er vielen meer stenen in de Hofvijver: de VVD stelde in het zomerreces met spoed vragen over ScienceGuide's berichten rond de ronseling in het Britse HO door Al Quaida en de COT-rapportage. SER-voorzitter Herman Wijffels zette op ScienceGuide scherp de lijnen naar de toekomst van het kennis- en innovatiebeleid uit toen zijn geduld met het Haagse opraakte.

Kennis loont, en Nederland kan nog veel meer kennis veel lonender maken. ScienceGuide laat graag zien hoe, waar, met wie, door wie en waarom.

Is Science Guide Jaarboek 2005 het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Science Guide Jaarboek 2005