Smaakmakend

Rank 1399 Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 1
Smaakmakend verweeft het persoonlijke verhaal van Molly Birnbaum met een boeiende zoektocht naar de sociale geschiedenis van reuk en smaak en de psychologie van de reukzin. Tegelijk is dit het verhaal van een jonge vrouw die opnieuw invulling geeft aan haar leven nu haar droom niet langer te verwezenlijken is.

Molly Birnbaum ontdekt tijdens haar studie aan de universiteit dat koken haar ware passie is. Ze schrijft zich in voor een prestigieuze opleiding om chef-kok te worden en wordt tot haar verrassing toegelaten. 's Avonds werkt ze in een bistro en de rest van haar tijd brengt ze door met het lezen van kookboeken. Maar vlak voor de opleiding begint wordt ze aangereden door een auto en loopt ze een schedelbasisfractuur op. Ze verliest haar reuk- en smaakvermogen en weet dat ze nu niet meer kan koken. Hevig teleurgesteld gaat ze op onderzoek uit om erachter te komen hoe ze haar zintuigen terug kan krijgen. Ze ontmoet experts zoals auteur Oliver Sacks en parfumeur Christophe Laudamiel, bezoekt een smaaklaboratorium en gaat naar de parfumschool in Grasse. Terwijl Molly's reuk en smaak langzaam herstellen raakt ze meer en meer gefascineerd door het onnavolgbare mysterie van het menselijk brein.

Literaire non-fictie algemeen
Irene Ketman