Smeltende vrouw

Volkskrant:

Smeltende vrouw

Gelezen 31 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 24 Favoriet 0 Recensies 4
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 1 Lijsten 4 Spots 2   Topics 0

Schaamte is een moeilijke vlek, vond hij. Maar als je lang genoeg boent is de plaats waar de vlek gezeten heeft schoner dan ze ooit is geweest. Zo had hij bij Neeltje trots uit schaamte gemaakt. Ze was nu bijna even trots op haar lichaam als hij.

Iemand heeft begrepen dat Reukens, docent aan een school voor hoogbegaafde kinderen, ongelukkig is, want hij wordt op een avond in zijn werkkamer gebeld met de vraag of hij het geluk wil oppakken. Daar moet wel iets tegenover staan: een klein offer, haast het vermelden niet waard. Zijn vrouw, Neeltje, ondergaat intussen zijn liefde. Dagelijks wacht ze tot hij thuiskomt, klaar om gevoerd en aanbeden te worden. Samen streven ze naar een gewicht van 250 kilo. Haar droomgewicht. Na het telefonische aanbod ligt het geluk ineens voor het oprapen - maar alleen voor mensen die moreel flexibel zijn.

Naast hen woont Leo. Hij heeft het geluk al: als drievoudig loterijwinnaar houdt hij het stevig in zijn gesloten vuist. Hij gelooft in het Lot en is ervan overtuigd dat hij een belangrijk filosofisch werk moet schrijven. Daarvoor dient hij zijn omgeving ingrijpend te veranderen. Zijn vrouw, Bella, brengt de zwaarste offers en probeert van hem te blijven houden met alles wat ze in zich heeft. Dan ziet ze in het huis naast haar een enorme vrouw, met aan liefde geen gebrek.
Smeltende vrouw is een literaire sensatie; Sander Kok schetst een unieke sfeer waarin hij het wezenlijke met het absurde weet samen te brengen - en dat op een bijzonder vermakelijke manier. Nietzscheaanse thema's worden lichtvoetig behandeld, met wervelende dialogen waarom je vaak hardop kunt lachen. Zonder twijfel het origineelste debuut in jaren.

'Voortreffelijke debuutroman die zich laat lezen als een filosofische komedie, knap geschreven, over hoe meesters slaven zijn en slaven meesters.' Fintro-literatuurprijswinnares Hagar Peeters

Prometheus
11 januari 2017
18 januari 2017

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Uitstekend tragikomisch debuut

door: Bie Helena 2 reacties 1 like

“Misschien is dit nu de echte liefde, de liefde van het onvoorwaardelijke soort. Tortelduiven blijven hun leven lang bij elkaar, maar als een van tweeën een pootje breekt, vertrekt de ander per direct. Bij mensen is het niet veel anders, vermoed ik, we geven het alleen niet graag toe.”

Peter Reukens...

Reacties op: Smeltende vrouw