Songboek van Ruud de Wild

Ruud de wild Martine de Bruin Garrelt Verhoeven
De geschiedenis van het Nederlandse lied gaat voor de meesten van ons niet verder terug dan de vroegste liedjes die in opname bewaard gebleven zijn. Krakend uit de speakers van een radio of uit de groeven van een vinylplaat, of in de streaming audio van het internet. De 'Hollande Hits van het verleden' blijven daarom gewoonlijk beperkt tot de radioklassiekers van de vroege twintigste eeuw tot en met recente hits.

Maar voor de oorsprong van het Nederlandse lied moeten we vele eeuwen terug, naar het middeleeuwse klooster waar de mystieke liederen van Hadewijch geklonken moeten hebben. Het was het begin van een eeuwenlange traditie om in het Nederlands te zingen. Over liefde en dood, over oorlog en vrede, over lust en vertier, over vreugde en verdriet, over God en geloof, en over van alles wat er verder toe doet in het leven. Nederland zong en Nederland zingt, of het nu in een koor is of onder de douche.

In Songbook gaat radiomaker en kunstenaar Ruud de Wild op zoek naar de rijke geschiedenis van het Nederlandse lied. Garrelt Verhoeven en Martine de Bruin begeleiden hem op zijn zoektocht naar oude manuscripten en liedboeken, liedbladen en bladmuziek. Uit de vele duizenden liedje heeft Ruud een persoonlijke keuze gemaakt, zijn eigen 'Songbook'.

Dit boek verschijnt bij de gelijknamige tentoonstelling in Huis van het Boek in 's-Gravenhage.

Is Songboek van Ruud de Wild het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Songboek van Ruud de Wild