Spiegel van ons verdriet

De spiegel van ons verdriet

Rank 930 Gelezen 62 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 108 Favoriet 3 Recensies 19
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1 Spots 1   Topics 0   Leesclub

De spiegel van ons verdriet speelt zich af tussen 6 april en 13 juni 1940, het Duitse leger rukt op naar Parijs en een exodus van burgers en militairen naar het zuiden komt halsoverkop op gang. Centraal staan vier onvergetelijke personages die uiteindelijk allen terechtkomen in een kapel die is omgebouwd tot vluchtelingenopvang. Lemaitre is de meester van vindingrijke plotlijnen, cliffhangers, bijna aandoenlijk egoïstische personages en rake dialogen. In zijn filmische opzet is het tempo hoog en worden historische gebeurtenissen verweven met het leven van gewone ‘kleine’ mensen. De opmars van de Duitsers, de incompetente Franse regering en legerleiding, de ontreddering van de soldaten, het leed van de vluchtelingen. De spiegel van ons verdriet gaat ook over onze maatschappij. Een geëngageerde historische roman die resoneert met de actualiteit waarin wij leven.

Xander Uitgevers B.V.
23 oktober 2020
23 oktober 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Anneke Gieling

Reacties op: De spiegel van ons verdriet