Sprakeloos
De Standaard:

Sprakeloos

Rank 1509 Gelezen 543 Aan het lezen 9 Wil ik lezen 158 Favoriet 78 Recensies 7
Literatuur & Romans Artikelen 5 Lijsten 2 Spots 1 Hebban 1000 148   Topics 0
Na een beroerte raakt een amateur-actrice en schrijversmoeder haar spraakvermogen kwijt. Langzaam en onherroepelijk takelt ze af, steeds minder in staat om te communiceren met wie haar lief is.
Daarover schrijvend maakt Tom Lanoye een meervoudige balans op. Van zijn kleurrijke jeugd in een volkswijk, van zijn worsteling met de liefde, van zijn rol als schrijver, van zijn conflicten met de kleine moederdiva, van de strijd die zij manmoedig voert en waarin ze reddeloos en redeloos ten onder gaat - en van de blijvende woede en pijn die dat oplevert.
De verfilming van Sprakeloos draait vanaf voorjaar 2017 in de bioscoop.

Sprakeloos ligt volledig in de lijn van Lanoyes autobiografische klassieker Kartonnen dozen. Was Kartonnen dozen een monument voor de jeugdliefde van de auteur, Sprakeloos is een aangrijpende ode aan zijn moeder.

Tom Lanoye (1958) woont en werkt in Antwerpen en Kaapstad. Hij staat bekend als romancier, theaterauteur, dichter, scenarist en performer. Hij is vertaald in meer dan vijftien talen, er zijn stukken van hem gespeeld in twintig landen e op zijn palmares staan bestsellers als Kartonnen dozen, Ten oorlog en Gelukkige slaven. In 2012 schreef hij het Boekenweekgeschenk Heldere hemel. In 2014 ontving hij voor zijn oeuvre de Constantijn Huygensprijs.

'Een indringend en onvergetelijk boek.' De Standaard

'Sprakeloos, zo laat Lanoye zijn lezer achter.' Elsevier

'Het boek van zijn leven.' HUMO

'Een naar de keel grijpend monument van taal voor een gestorven moeder.' HP/De Tijd

'Hartverscheurend en hilarisch.' De Morgen

'Een verrijzenis van allure.' **** de Volkskrant

'Een monument voor een dode moeder én een zelfonderzoek.' NRC Handelsblad

'Moeiteloos naast het beste van Claus en Boon.' De Tijd

Prometheus