Stad der dieven

Gelezen 194 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 257 Favoriet 33 Recensies 35
Literatuur & Romans Artikelen 3 Lijsten 2 Spots 3 Top25's 17   Topics 0   Leesclub

Leningrad, 1942. Ten tijde van de belegering wachten twee jonge mannen in een koude kerker op hun executie. Ze zouden niet méér kunnen verschillen: de zeventienjarige Lev Beniov, een verlegen, dromerige jood, zoon van een beroemde dichter en zelf een uitmuntend schaker, en de negentienjarige Kolya, een opgewekte, charismatische deserteur uit het Rode Leger, een ladykiller en verteller van sterke verhalen.

Terwijl de stad verhongert, geeft een vooraanstaande kolonel de mannen de opdracht binnen vijf dagen een dozijn eieren te vinden voor de bruidstaart van zijn dochter. Als ze hierin slagen, zijn ze vrij en ontvangen ze als bonus een flinke voorraad voedselbonnen. Een banale, maar onmogelijke opdracht, gezien de omstandigheden.

In hartje winter beginnen Lev en Kolya een barre zoektocht door de verlaten straten van de stad naar het verwoeste land achter de Duitse linies - een gruwelijke, angstaanjagende reis. Ze moeten vraatzuchtige kannibalen zien te ontlopen, komen terecht in een kazerne vol courtisanes en sluiten zich aan bij een bende partizanen, om te eindigen in het hol van de leeuw, waar een spelletje schaak hun verdere lot zal uitwijzen.

Oorspronkelijke titel
City of Thieves
Sandra van de Ven
Meridiaan Uitgevers
11 april 2009
08 januari 2020

3 keer bewerkt, laatste bewerking door Eline R.

Reacties op: Stad der dieven