Stad van de levenden

In maart 2016 wordt in een appartement in een van de buitenwijken van Rome een jongen vermoord. De jongen, Luca Varani, werd eerst langzaam gemarteld en stierf daarna een uiterst pijnlijke en eenzame dood. De daders zijn twee mannen, niet veel ouder dan het slachtoffer, met een doodnormale achtergrond.
De zaak krijgt meteen veel publiciteit. Kranten en televisieprogramma’s speculeren erop los, maar er lijkt geen enkel motief te zijn. Als journalist van de krant la Repubblica schrijft Nicola Lagioia veelvuldig over de moord op Luca Varani. Hij is direct gefascineerd, en ziet gaandeweg een verband tussen het gedrag van de daders en de wetteloosheid die Rome teistert. Bijna vijf jaar lang volgt Lagioia de zaak op de voet. Hij interviewt familie en vrienden en correspondeert uitvoerig met een van de daders in de gevangenis. Hij daalt af in een schaduwstad, een tweede Rome dat met verwaarlozing en corruptie wordt overgenomen door het kwaad.
Stad van de levenden is een onthutsend literair meesterwerk, een waardige opvolger van In Cold Blood.

De Bezige Bij
13 januari 2022
13 januari 2022

Reacties op: Stad van de levenden