Stijn Streuvels

Gelezen 1 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 1 Recensies 0

Al te vaak wordt de auteur Stijn Streuvels gedefinieerd als een gedateerde, regionale heimatschrijver. Ten onrechte: keer op keer toont onderzoek aan dat Streuvels een van de grootste Vlaamse auteurs is. Dit boek biedt een omvattende wetenschappelijke synthese van de beschikbare bronnen van en over Stijn Streuvels. Daarbij komt het leven van de auteur aan bod, maar ook de receptie van zijn werk doorheen de voorbije honderd jaar krijgt ruime aandacht. Dit boek bevat een vernieuwende kijk op belangrijke elementen die tot op vandaag weinig aan bod kwamen. Zo gaat het uitvoerig in op het belang van de erotiek in het werk van de auteur en op zijn autonoom artistiek taalgebruik. Ook Streuvels' houding tegenover Duitsland tijdens beide wereldoorlogen en het interbellum wordt diepgaand en kritisch behandeld. Aan de hand van uitgebreid beeldmateriaal, correspondentie, dagboeken en documenten uit het archief van Streuvels, biedt Stijn Streuvels een uniek totaalbeeld van de Meester van het Lijsternest.

Drukkerij Lannoo
14 januari 2020