Stralende dagen

Stralende dagen

Gelezen 34 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 2
Stralende dagen beschrijft op een weergaloze wijze de levensloop van een jongen, een oudere man en een jonge vrouw. Tijdens de piek van de industriële revolutie verliest de arbeidersjongen Lucas zijn broer door een tragisch ongeval in de fabriek. Dankzij ‘het boek van Walt’ komt hij tot een even bizarre als lugubere heldendaad.

In het hedendaagse New York raakt een forensisch psychologe verstrikt in een terreurcomplot dat gebaseerd is op een apocalyptische duiding van de verzen van Whitman. Daarnaast stelt Cunningham de fascinerende vraag wat er zou gebeuren, als New York zou worden overspoeld door buitenaardse vluchtelingen: wat zou dat betekenen voor de Amerikaanse identiteit?

Op een zeer ingenieuze en stilistisch verbluffende wijze schreef Michael Cunningham een uiterst meeslepende roman. Stralende dagen is een boek dat je niet loslaat: het is een ode aan het leven en een werk van grote kracht en schoonheid, geschreven door een van de grootste schrijvers van deze tijd.

Peter Abelsen
Prometheus, Uitgeverij