Strengel

Strengel

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 0
Strengel is weer een prachtwerk van Jona Oberski, 44 jaar na Kinderjaren.
Lieve Liz,
Het zal jou niet verbazen dat ik je na zo lange tijd toch weer schrijf. Mij verbaast dat eigenlijk wel, want ik had echt gedacht het er verder zonder jou goed van af te zullen brengen. Al bleef bij mij op de achtergrond de vraag zeuren of ik er niet verkeerd aan had gedaan ons contact te stoppen.
Aan het woord is een man die zijn huidige leven probeert te omarmen, maar dwars wordt gezeten door zijn schrijnende verstrengeling met vroeger. In een pakkende stijl plaatst Oberski je als lezer echt in zijn hoofd en maakt je deelgenoot van zijn angsten, twijfels, overtuigingen en stappen in zijn zoektocht.
Ik moet, geloof ik, tot een vorm van zelfcompassie komen…
In Strengel vat Jona Oberski een persoonlijk oorlogstrauma in een klein, fijn en bijzonder boek. Prachtig, tijdloos, urgent.
Over Kinderjaren:
‘Zijn relaas blijft sober en beknopt, maar behelst een wereld van verbijstering en pijn. Verpletterend.’ – Harold Pinter
‘Kinderjaren is een verbazingwekkend boek – onvergetelijk, confronterend. Het raakt je tot in het diepst van je ziel.’ – Chaim Potok
‘Een boek dat een schok veroorzaakt bij elke lezer die een hart heeft.’ – Isaac Singer
‘Dit is niet het boek van het jaar, dit is het boek van deze verdomde eeuw.’ – Alan Sillitoe

Ambo|Anthos
26 september 2022