Sultans

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
“Tegelijk met het hijgend uitademen spoot een krachtige straal brandende modder uit Stems reet om direct spectaculair uiteen te spatten tegen de douchewand. Deze schijtfontein hield vijf tellen aan en toen was Stem leeg. Hij zakte in elkaar. Het voelde zich alsof hij twee marathons achter elkaar had gerend. Over gloeiende kolen. Met tegenwind. Maar dan erger. Veel, veel erger.”

Speciaal voor een bruiloft hebben vier vrienden hun oude bandje weer tot leven gewekt. Maak kennis met de gasten: slettebakken, zakkenrollers, hondenhaters, overspelige bejaarden, zwakbegaafde boksers en een wespenkoningin. Ruw, anekdotisch proza vol pikzwarte humor en hartverscheurende vertedering over verval, onverwachte helden en rock-’n-roll, geschreven in een unieke stijl met mespuntjes Brusselmans, Giphart en Homerus. Ook geschikt voor mensen die niet van lezen houden.

“The Postmodernists’ tyranny wears people down by boredom and semi-literate prose.”
Christopher Hitchens

Marino van Liempt (’Den Bosch, 1970) schreef jarenlang liedteksten, toneelstukken en gedichten. Van zijn werk werd tot nu toe veel te weinig gelezen. Als docent Nederlands is hij het met zijn leerlingen eens: Nederlandse literatuur is vaak saai en voorspelbaar. Deze vlotte debuutroman Sultans doorbreekt die sleur.
Illustraties
Patrick Hendriks