Symbolen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Van de ampersand & het hekje tot smileys en de puntkomma; we gebruiken dagelijks talloze symbolen. Sommige symbolen zijn vooral praktisch, andere tekens hebben een culturele lading of roepen zelfs sterke emoties op. Ook in de wetenschap en technologie zijn symbolen onmisbaar: wat zouden wetenschappers moeten beginnen zonder integraaltekens, Griekse letters en het oneindigheidsteken?

Achter al deze speciale tekens gaan fascinerende verhalen schuil. Waarom eindigen we onze vragen met een vraagteken? Wie heeft bedacht dat p de verhouding tussen de diameter en de omtrek van een cirkel weergeeft? Hoe universeel zijn klaver, schoppen, harten en ruiten? Wanneer dook het pentagram voor het eerst op?

Dit rijk geïllustreerde boek geeft honderd symbolen een gezicht. Het vertelt waarom we vandaag de dag juist deze symbolen gebruiken en niet andere, hoe ze in de loop der tijd zijn veranderd en welke interessante verbanden er bestaan tussen verschillende speciale tekens.

01 januari 2021

Reacties op: Symbolen