Terwijl ik al heenging

Terwijl ik al heenging is het verhaal van Addie Bundren, die haar man Anse laat beloven haar lijk zo snel als ezels kunnen lopen naar haar geboorteplaats Jefferson, Mississippi, te brengen en haar daar te begraven. Tijdens de omzwervingen met het lijk van Ma Bundren - een tocht van zes dagen - worden Anse en zijn vijf kinderen geteisterd door overstromingen, door vuur en door innerlijk drama. Terwijl ik al heenging is een van Faulkners meest meeslepende romans, geschreven in een virtuoze stijl waarin het groteske en het tragische dicht bij elkaar liggen.

'Toch is deze wellicht zwartste roman van Faulkner er tegelijkertijd een die de lezer haast hallucinerend precies met z'n zintuigen op de werkelijkheid vastpint. Vooral na lezing van de Darl-gedeelten lijkt het alsof je de werkelijkheid met ongekende helderheid en precisie kunt waarnemen.' -Maarten 't Hart

'Faulkners werk is in het huidige Amerika ongeëvenaard als het gaat om filosofisch gewicht, originaliteit, verscheidenheid van personages, humor en tragische intensiteit.' - Robert Penn Warren

Recensies (2)

Meer recensies

Is Terwijl ik al heenging het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Terwijl ik al heenging