Tragische levens

Tragische levens

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
‘Tragische levens’ (1900) van Jeanne Reyneke van Stuwe is een echte Haagse roman en kan wedijveren met de Haagse romans van haar tijdgenoot Louis Couperus. Reyneke van Stuwe vertelt de liefdesgeschiedenis tussen drie mensen in de hogere burgerij van Den Haag. Zij stelt de tegenstelling tussen de burgerlijke Frans en de kunstenaar Vincent centraal, en tussen deze twee mannen plaatst zij het hoofdpersonage Carla. Van Carla geeft Reyneke van Stuwe een gedetailleerd psychologisch portret. Haar ondergang wordt minutieus gevolgd – zonder een moment te vervelen. ‘Tragische levens’ is nog steeds actueel en herkenbaar, omdat de gevoelens, emoties en suïcidale neigingen van Carla niet gebonden zijn aan de tijd en de ruimte van het fin-de-siècle van Den Haag.

Jeanne Reyneke van Stuwe (1874-1951) schreef twee dichtbundels, meer dan dertig romans en ander literair werk, zoals verhalen, toneel en kritieken. Haar romans kenmerken zich door de beschrijvingen van hartstochtelijk liefdes en levens van de hoofdpersonen. ‘Tragische levens’ is haar derde roman en is nu heruitgegeven in modern Nederlands.

Brave New Books
21 juli 2021