Uit het hoofd

Uit het hoofd

Gelezen 2 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 1
Het gebeurde gisteravond, midden in de nacht, toen ik terugging naar het huis van een vriendin.’ Uit het hoofd is het verhaal van een vrouw, Alya, die door een aanrandingspoging jarenlang gebukt gaat onder een verlammende angst. Ze wordt geplaagd door slapeloosheid, nachtmerries, neerslachtigheid, eenzaamheid en kan geen aansluiting meer vinden bij haar vroegere leven.
In gesprekken met politie, maatschappelijke en medische hulpverleners duikt ze het labyrint van haar geheugen in en krijgt ze toegang tot herinneringen aan wat er die nacht precies is gebeurd. Ze slaat een brug tussen wat haar is overkomen en de traumatische gebeurtenissen in het verhaal van haar familie met Algerijnse wortels. Ten slotte verandert haar blik op de positie van de vrijgevochten vrouw, die zij ook zelf dacht te zijn.
Deze confronterende roman opent ogen en snoert monden dicht. Een monumentale getuigenis van deze tijd.
Borgerhoff & Lamberigts
21 februari 2020

Recensies

Confronterende roman over het leven na een aanranding

door: Marcia 1 like

Uit het hoofd is het verhaal van Alya, die door een aanrandingspoging jarenlang gebukt gaat onder een verlammende angst. Ze heeft last van slapeloosheid, nachtmerries, neerslachtigheid en eenzaamheid. Ze lijkt geen aansluiting meer te vinden bij haar vroegere leven. Door middel van verslagen van...