Uitgebuit

Rank 3491 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
In "Uitgebuit' legt Emiel Woutersen de wantoestanden binnen de huidige Nederlandse arbeidsmarkt bloot. De afgelopen vijftien jaar groeide het aantal flexcontracten in Nederland met één miljoen. In het land dat jarenlang trots was op haar sociale polderoverleg wordt de vaste baan in hoog tempo vervangen door onderbetaald en onbeschermd werk. Verslaggevers van het Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico onderzochten de onderkant van de arbeidsmarkt en stuitten op schokkende situaties. Er loopt een rechte lijn van flexwerk naar moderne slavernij. En niet alleen bij Uber of Amazon – arbeidsuitbuiting heerst overal, blijkt uit hun reportages over onder meer het distributiecentrum van Albert Heijn, de tabak- en vleesfabriek en de verborgen wereld van schoonmakers en au pairs. Zelfs het onschuldige reisje over de Rijn steunt benedendeks op uitbuiting, en ook op de universiteit en in de journalistiek is deze niet ver weg. "Uitgebuit' is een actueel en urgent journalistiek werk, een eye-opener voor degenen die denken dat in Nederland alles netjes geregeld is en "Amerikaanse toestanden' van werkende armen hier niet voorkomen.