Un coeur simple - Een simpele ziel

Un coeur simple - Een simpele ziel

Gustave Flaubert schreef Un coeur simple (Een simpele ziel) twintig jaar na Madame Bovary, het boek waarmee hij zijn naam als schrijver vestigde.

Het idee voor deze novelle is volledig aan Flauberts fantasie ontsproten. Bij het schrijven ervan stelde hij zich als doel uit te stijgen boven de afstandelijke, ironische stijl van Madame Bovary .
Un coeur simple (Een simpele ziel) vertelt het verhaal van
Félicité, een eenvoudige, ongetrouwde en kinderloze dienstmeid op het Franse platteland, die zich hecht aan de kinderen van haar mevrouw, een man die haar het hof maakt, een neef, een oude man die ze verzorgt en aan haar mevrouw zelf. Eén voor één ontglippen ze haar. Daarop richt ze zich helemaal op Loulou.

De illustraties indeze editie zijn van de hand van Auguste Leroux (1871-1954), een in zijn tijd bekende schilder en graficus, die vooral naam maakte als boekillustrator.

Un coeur simple (Een simpele ziel) verschijnt in de reekstweetalige edities van uitgeverij Shinz, www.shinz.nl
Literaire fictie algemeen
Shinz