De uren

In de ontroerende roman De uren worden de laatste dagen van Virginia Woolf voor haar zelfmoord in 1941 weerspiegeld in het leven van twee Amerikaanse vrouwen die proberen hun leven op eigen wijze zin te geven, niettegenstaande de verwachtingen van vrienden, geliefden en familie. Clarissa Vaughan is een uitgeefster die in het hedendaagse Greenwich Village woont. Als we haar leren kennen, koopt ze bloemen voor een feest dat ze geeft ter ere van haar vriend Richard, een doodzieke dichter die zojuist een belangrijke literaire prijs heeft gekregen. Laura Brown is een huisvrouw uit het Californië van vlak na de oorlog, die voor haar enige zoon zorgt en op zoek is naar een zinvol bestaan buiten haar verstikkende huwelijk. Op gepassioneerde en aangrijpende wijze beschrijft Michael Cunningham in De uren de dromen, verlangens en teleurstellingen van zijn personages. De prachtige verfilming The Hours won vele prijzen, waaronder de Golden Globe voor beste film en de Oscar voor beste actrice. Michael Cunningham (1952) schreef de bestsellers Bloedverwanten, Huis aan het einde van de wereld, Stralende dagen en De uren, dat zowel de Pulitzer Prize als de PEN/Faulkner Award won. Hij woont in New York.

Recensies (7)

Meer recensies

Is De uren het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De uren