Utrecht voor beginners

Zoek een goede avond uit,
loop de grachten langs en kijk
hoe het licht in de huizen verdwijnt.
Leg dan uw handen op een muur;
hier heeft de oudste steen gelijk.

Wat slaapt er onder het Domplein? Waarom is Utrecht een stad ‘waar je niet weg kunt en niet blijven’? Leven er monsters in de gracht? Hoe, en vooral waarom, koos men in Utrecht een burgemeester? Wat moet een mens in de Koekoekstraat, of in Leidsche Rijn? Stijgt de gestrande UFO op de Inktpot ooit nog eens op? Utrecht voor beginners is een dichtbundel, almanak en stadsrondleiding ineen. In 127 gedichten neemt Ingmar Heytze u mee naar steegjes, intriges, bewoners, nieuwbouwwijken en verborgen geschiedenissen van de Domstad.

Een poëtische survivalgids voor iedereen die Utrechter was, Utrechter is of ooit Utrechter wil worden.

Ingmar Heytze (1970) is sinds begin 2009 de eerste officiële stadsdichter van Utrecht.

‘Ingmar Heytze is voor mij in zijn eentje de Beatles van de Nederlandse poëzie. Iedereen hield en houdt van de Beatles, zonder dat ze ooit een concessie deden aan het grote publiek. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand bestaat die zich níét gewonnen geeft voor Heytzes poëzie.’ Joost Zwagerman

Is Utrecht voor beginners het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Utrecht voor beginners