Vanuit het duister stralend licht

Vanuit het duister stralend licht

Rank 1471 Gelezen 2 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 9 Favoriet 0 Recensies 1
In 1871 overlijdt de Schotse missionaris en ontdekkingsreiziger dr. David Livingstone in een gehucht in West-Afrika. Zijn rouwende bedienden besluiten het ontzielde lichaam naar de dichtstbijzijnde havenstad te vervoeren, waar ze het aan de koloniale machthebber zullen overdragen voor een waardige begrafenis in Livingstones thuisland. De tocht van meer dan 1000 mijl leggen ze lopend af,
de stoffelijke resten op hun schouders.

Het waargebeurde verhaal achter de staatsbegrafenis van Livingstone in Westminster Abbey heeft Petina Gappah al haar hele leven gefascineerd. In Vanuit het duister stralend licht geeft ze een stem aan de naamloze Indiase, Afrikaanse en Arabische dragers, koks, scouts en andere bedienden. Vanuit de perspectieven van de mondige kok-kin Halima en de fervent christelijke secretaris Jacob vertelt Gappah over de heldenmoed van de groep en de ontberingen die de groep geleden heeft uit liefde voor de gestorven Livingstone. Maar ook over de intriges waaraan de hele onderneming bijna ten onder gaat.
Atlas Contact
07 januari 2020

Hebban recensie

ElskeLeest Hebban Recensent

Een boek dat je bijblijft, ondanks zijn tekortkomingen

door ElskeLeest op 11-02-2020

Petina Gappah is wellicht bekend als auteur van Het boek van Memory of De danskampioen, waarvoor ze de Guardian First Book Award won. Terwijl ze aan deze twee boeken schreef, was ze ook bezig met een ander. Gappah heeft er maar liefst 21 jaar gedaan haar meest recente roman te schrijven, Vanuit het duister stralend licht.

Voor haar roman heeft ze veel onderzoek gedaan naar David Livingstone, een...