Ver weg van het stadsgewoel

Parool:

Ver weg van het stadsgewoel

Gelezen 34 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 31 Favoriet 4 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 2 Spots 8   Topics 0

De titel is ironisch: alle hoofdpersonages zijn mensen vol gevoel die het plattelandsleven niet als rustig of kalm ervaren. De roman draait om een onafhankelijke vrouw, Batsheba Everdene, die zo moedig is conventies te negeren en zelfstandig een boerderij te beheren. Ze heeft drie aanbidders wier levens onvermijdelijk met elkaar verstrengeld raken.
Ver weg van het stadsgewoel is een poëtische roman. Hardy begon als dichter en schreef daarna pas romans. Later keerde hij terug naar de poëzie. Juist in zijn romanfase schreef hij prachtige regels; gedeelten uit dit boek zijn ooit geschreven als blanke verzen. Het resultaat is verbluffend.
Dit meeslepende boek is nooit eerder in het Nederlands vertaald. Marcel Otten - vooral bekend om zijn prachtige vertalingen uit het IJslands - slaat met de vertaling van dit werk nieuwe wegen in.

Athenaeum
19 januari 2016
02 februari 2016

Hyperactieve personages in hedendaagse liefdesroman uit 1874

door: VictorDLV 1 reactie 2 likes

Prachtige, broeierige kostuumfilm natuurlijk, Far from the madding crowd. In het boek waar de film op is gebaseerd liegen de dialogen er ook niet om. Bijvoorbeeld als Batsheba en haar bedrijfsleider Gabriel Oak weer ’s ruzie hebben: " ‘Ik wil dat je verdwijnt’, gebood ze, en haar trillende stem...

Reacties op: Ver weg van het stadsgewoel