Verdwenen boeken

Rank 5755 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 0

Tien jaar geleden begon Reinjan Mulder samen met Daniël van der Meer en Daan Heerma van Voss uitgeverij Babel & Voss, een nieuwe, frisse onderneming die 'alles anders zou doen’. Niet veel later voegde Daans jongere broer Thomas (20) zich bij hen, als onbezoldigd redacteur Nederlandse fictie. In Verdwenen boekenb beschrijft Thomas Heerma van Voss het komische einde van de uitgeverij. De grootse plannen waarmee het begon, de stiltes die vielen, en het onverwqchte succes van wat zijn afcheidsboekje had moeten zijn: Onzichtbare boeken (2014), dat al meteen herdrukt moest worden en maakte dat Babel & Voss toch weer doorging.

In wat definitief het allerlaatste boek van Babel & Voss zou moeten zijn, schrijft Heerma van Voss nu opnieuw over het uitgeverijtje dat hem als student zijn eerste baantje bezorgde, maar nu in het besef wat hem al die jaren het meest aan de wonderlijke onderneming bond: zijn herinneringen aan het vreemde Engelse badplaatsje Dovercourt, waar hij in zijn jeugd met uitgever Reinjan Mulder kwam.

In zijn eentje reist hij nog een laatste keer terug naar Dovercourt en neemt hij – nu voorgoed – afscheid.