Verdwenen boeken

‘Nooit heeft het idee me verlaten dat er meer in Dovercourt zit. Dat ik nog iets met dit Engelse kustplaatsje móét. Waarom is dit oord niet zoals zo veel plekken naar de periferie van mijn geheugen verdwenen? Misschien omdat ik Reinjan door Babel & Voss regelmatig ben blijven zien. Of komt het doordat ik later zo vaak terugverlangde naar het behaaglijke overzicht van de vakanties vroeger, zonder boeken, zonder ruis, zonder grote verwachtingen.’

Tien jaar geleden begon Reinjan Mulder samen met Daniël van der Meer en Daan Heerma van Voss uitgeverij Babel & Voss, een nieuwe, frisse onderneming die ‘alles anders zou doen’. Niet veel later voegde Daans broer Thomas zich bij hen, als onbezoldigd redacteur Nederlandse fictie. In Verdwenen boeken beschrijft Thomas Heerma van Voss het onvermijdelijke einde van de uitgeverij. De grootse plannen waarmee het begon, de stiltes die optraden en het vreemde lot van zijn eerdere afscheidsboekje Onzichtbare boeken (2014), dat tegen de verwachtingen in meteen herdrukt moest worden en ervoor zorgde dat Babel & Voss toch weer vijf jaar bleef bestaan.
In wat definitief het allerlaatste boek van Babel & Voss is, schrijft Heerma van Voss opnieuw over de uitgeverij die hem zijn eerste baantje bezorgde, maar nu in het besef van wat hem toch het meest aan de wonderlijke onderneming bond: zijn herinneringen aan het Engelse badplaatsje Dovercourt. Daar kwam hij in zijn jeugd vaak met het gezin van uitgever Reinjan Mulder.
In zijn eentje reist hij nog een laatste keer terug naar Dovercourt en neem hij – nu voorgoed – afscheid.

Thomas Heerma van Voss (1990) schrijft romans, korte verhalen en essays. Zijn laatste boek, de roman Condities, verscheen voorjaar 2020. Hij is redacteur van literair tijdschrift De Revisor.

Recensies (1)

Is Verdwenen boeken het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Verdwenen boeken