Vergiffenis

Olaf Olafsson

Vergiffenis

'Je hebt vele ware en verzonnen verhalen gehoord, over van alles en nog wat, behalve

over mijn kleine misdaad. Daarvan weet ik alleen.'

Peter Peterson wordt achtervolgd door nachtmerries over de misdaad die hij meer dan

een halve eeuw geleden meent te hebben gepleegd. Een daad die de rest van zijn

leven heeft bepaald en overschaduwd. Zijn laatste levensjaren brengt hij door in New

York, als mislukte echtgenoot en verbitterd vader.

Een intrigerende roman over de ontleding van wraak en het

kwaad,

die doet denken aan Ian McEwans Black Dogs

Zoals een moordenaar terugkeert naar het plaats delict, zo wordt Peterson

teruggevoerd naar Denemarken en de jaren van de bezetting, en naar zijn eerste grote

liefde. Een liefde die alles zou veranderen, maar algauw werd vertroebeld door

verraad en een verschrikkelijke vergeldingsactie die zijn ziel zou vergiftigen. Maar

wie heeft Peterson uiteindelijk verraden en wie is het ware slachtoffer van zijn wraak?

Over De nacht in:

'Prachtig in de weergave van onrust en de daarmee gepaard gaande pijn [ ] Olafsson

kan fraai stemmingen oproepen met een enkele observatie.' NRC Handelsblad

'Een roman met filmallure [ ] Het is op z'n zachtst gezegd gewaagd om een film als

Citizen Kane in een roman naar de kroon te steken. Maar dat is gelukt.' Financieel

Dagblad

Over De thuisreis:

'Olafsson beheerst de kunst van

de verleiding en speelt met zijn gereedschap, de taal. De drang

om door te lezen is groot. Met schitterend omschreven fragmenten, tot in detail

uitgewerkt.'

Boek Magazine

'Eén keer lezen om de afloop te weten, daarna nog een keer lezen om te genieten van

de schoonheid. [ ] De thuisreis is een absolute aanrader!' Boekhandel Los

Recensies (1)

Is Vergiffenis het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Vergiffenis