RGB-DEF-LINNEN-Verzamelde werken met overlap- Lydia Sandgren

Verzamelde werken

Rank 5157 Gelezen 83 Aan het lezen 9 Wil ik lezen 221 Favoriet 9 Recensies 21
Literatuur & Romans Artikelen 6 Newsroom 3 Lijsten 3 Spots 5   Topics 0   Leesclub

Martin Berg, eigenaar van een kleine, noodlijdende uitgeverij, belandt in een levenscrisis. Enkele jaren geleden verdween zijn vrouw, Cecilia Berg, uit zijn leven en liet een enorme leegte achter. Nu hij op middelbare leeftijd terugkijkt op zijn leven, kan hij alleen zien wat had kunnen zijn. Hij vraagt zich af waaruit zijn verzamelde werken gedurende zijn leven bestaan: zijn hechte vriendschap met kunstenaar Gustav Becker, zijn hartstochtelijke liefde voor zijn nu vermiste vrouw, zijn twee kinderen en, niet in de laatste plaats, het onaffe manuscript dat hem en zijn jeugddromen lijkt te bespotten.

Tegelijkertijd ontmoeten we de rusteloze Rakel, Martins dochter van in de twintig, die zich niet op haar plaats voelt in Göteborg. De stad bereidt zich voor op een overzichtstentoonstelling van het werk van de gevierde schilder en familievriend Gustav Becker, en waar ze ook is, overal kijkt Rakel in de ogen van haar mysterieus verdwenen moeder, die op de aankondingsaffiches prijkt – de raadselachtige Cecilia, de muze van de briljante kunstenaar. Wanneer Rakel een mogelijke aanwijzing vindt over het lot van haar moeder, gooit dat haar leven volledig overhoop. Verzamelde werken is een verhaal over blijvende liefde, de constante aanwezigheid van het afwezige, vriendschappen die een leven lang meegaan en kunst in het grensgebied van waarheid en fictie.

Janny Middelbeek-Oortgiesen Eline Jongsma
NBC - Uitgeverij Oevers
28 september 2021
28 september 2021
9789492068743 , 9789492068859

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Nathalie B1

Karla De Greeve Hebban Recensent

Onsterfelijke kunst en literatuur als tegengif voor de banaliteit van een alledaags leven

door: Karla De Greeve 8 likes ebook

Lydia Sandgren (1987) werkte tien jaar aan haar debuutroman. In thuisland Zweden werd de vuistdikke turf een bestseller, waarmee ze de prestigieuze Augustprijs in de wacht sleepte. Eline Jongsma en Janny Middelbeek-Oortgiesen verzorgden de Nederlandse vertaling.

In de proloog maken we kennis met...

Reacties op: Verzamelde werken