Vites!

Vites!

‘Vitesse zit in mijn hart’. ‘Ik kan niet zonder Vitesse’. ‘Vitesse heeft mij heel veel mooie momenten in mijn leven gegeven’. Het zijn slechts een paar liefdesverklaringen aan Vitesse die supporters met ons deelden tijdens interviews. Bij iedereen op een andere manier en in een andere mate, maar de hartstocht voor Vitesse gaat heel erg ver en is onvoorwaardelijk.

Nadat Merab Jordania in augustus 2010 Vitesse kocht, vroegen sommige voetballiefhebbers zich af waar de ziel van de club zou blijven. Wij wisten het al, maar hier ligt het bewijs: die ziel leeft keihard door in de harten van de vele trouwe supporters van Vitesse. Bij de één al ruim zestig jaar, bij een ander pas een aantal jaren. Maar deze fan, die nooit meer weg wil, is dan ook pas 15 jaar.

Wij spraken negen Vitesse-supporters met verschillende achtergronden en herinneringen aan hun Vitesse. Allemaal hebben ze hun eigen verhaal, over die allereerste wedstrijd, over fantastische gebeurtenissen rond Europa-cupwedstrijden, een zelf georganiseerde afscheidswedstrijd van Stadion Nieuw-Monnikenhuize, de saamhorigheid, de trots op Arnhem en over die vaak intens opborrelende liefde. Ook bij tegenslag.

Over de auteurs:

Peter Bierhaus (Arnhem, 1956) is journalist.Hij werkte onder andere voor Panorama en publiceerde in de bundel Britain het verhaal You’ll never walk alone!, over Engels voetbal. Hij is Vitessenaar in hart en nieren en werkt als vrijwilliger van de Supportersvereniging Vitesse mee aan het supportersmagazine Zwart op Geel.

Ferry Reurink (Arnhem, 1973) schreef eerder een naslagwerk over alle stadions in Nederland waar ooit betaald voetbal is gespeeld: Het stadioncomplex (Uitgeverij De Arbeiderspers). Ferry kocht op z’n twaalfde zijn eerste seizoenkaart van Vitesse en raakte al snel in de ban van de Arnhemse club.

Is Vites! het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Vites!