Volledige Werken 19

Volledige Werken 19

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 1 Recensies 0
Deel 19 van de Volledige Werken van Willem Frederik Hermans bevat vijf publicaties die onder de noemer 'Werk van anderen' worden bijeengebracht: het door Hermans samengestelde Focquenbroch. Bloemlezing uit zijn lyriek en vier vertalingen. De eerste twee vertalingen - Zondlicht op Zaterdag (1947) van de Britse roman- en toneelschrijver J.B. Priestley en het populairwetenschappelijke Kraters in lichterlaaie (1954) van de befaamde geoloog en vulkaanoorlog Haroun Tazieff - waren opdrachten die Hermans vooral aannam om geld te verdienen. De bloemlezing (1946) kwam voort uit een literair-historische interesse die Hermans al op jeugdige leeftijd voor de 17de-eeuwse dichter Willem Godschalk van Focquenbroch ontwikkelde, en zijn langdurige belangstelling voor de filosofie van Wittgensteins Tractatus logico-philosophicus. Enkele jaren later ontdekte Hermans 'een geweldig boek' van de Franse schrijver Henri Béraud, Le Martyre l'obèse, dat hij in 1981 als De martelgang van de dikzak, voorzien van een uitgebreid nawoord, bij De Bezige Bij publiceerde.

Deel 19 van de Volledige Werken verschijnt in najaar het van 2019.
Uitgeverij De Bezige Bij b.v.
12 december 2019

Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker