Vox

Rank 932 Gelezen 381 Aan het lezen 12 Wil ik lezen 318 Favoriet 8 Recensies 26
Thrillers & Spanning Artikelen 1 Lijsten 3 Spots 3 Top25's 2   Topics 0

Je mag honderd woorden per dag spreken. Eén woord meer en je krijgt een stroomstoot van duizend volt. Welkom in het nieuwe Amerika.

Dr. Jean McClellan brengt haar tijd in stilte door. Ze heeft een teller om haar pols die elk woord bijhoudt dat ze spreekt. Ieder woord boven de honderd zorgt voor een krachtige stroomstoot. En dat is niet de enige maatregel die de nieuwe regering heeft opgelegd.

Sinds er een extreem conservatieve partij aan de macht is gekomen, zijn miljoenen vrouwen hun baan kwijtgeraakt. Hun bankrekeningen zijn bevroren, hun paspoorten ingetrokken. Meisjes leren niet langer lezen en schrijven. Wie zich niet aan de regels houdt, wordt weggevoerd naar een heropvoedingskamp en komt nooit meer terug.

Dan staan er ineens twee mannen op de stoep. Voordat Jean het zwijgen werd opgelegd, was ze een begenadigd wetenschapper en nu is haar kennis hard nodig. De mannen doen Jean een aanbod dat ze niet kan weigeren: ze mag weer ongelimiteerd praten. Maar tegen welke prijs?

De pers over VOX
‘Liet me sprakeloos achter.’ Daily Mail
‘Doodeng.’ RED
‘Dit wordt het boek waar iedereen het over heeft.’ Cosmopolitan
‘Past perfect in het #MeToo-tijdperk.’ Vanity Fair

02 oktober 2019

Onno van Rijen Hebban Recensent

Beangstigend en geladen

door: Onno van Rijen 1 reactie

In Vox heeft de Amerikaanse overheid bepaald dat vrouwen en meisjes ouder dan vijf jaar om hun polsen een teller moeten dragen die ervoor zorgt dat ze niet meer dan 100 woorden per dag spreken. Indien ze over deze limiet heen gaan, krijgen ze een elektrische schok. Vrouwen mogen volgens de...

Reacties op: Vox