Waarom schurken pech hebben en helden geluk

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Heeft een miljonair recht op rijkdom? Moeten we zelfs een moordenaar vergeven? En kan een mens ooit zijn lot veranderen? Het hangt allemaal af van ons antwoord op een fundamentele vraag: hebben we een vrije wil?

Filosofen twijfelen al eeuwen over het antwoord hierop, en sinds decennia roepen biologen en neurologen dat de vrije wil niet bestaat. Ieder jaar stapelt het bewijs tegen de vrije wil zich verder op: we zijn een product van onze genen, van onze geschiedenis en van onze omstandigheden.

Toch laat de vrije wil ons niet los. Deze mythe heeft meer invloed dan ooit - in ons strafrecht, onze economie en onze zoektocht naar geluk.

Jurriën Hamer denkt verder waar anderen terugdeinzen en stelt de rol van de vrije wil ter discussie. 'Waarom schurken pech hebben en helden geluk' is een confronterend debuut met radicale implicaties voor onze manier van leven - van de politiek tot onze meest intieme relaties.

De Bezige Bij
01 januari 2021
9789403120119

Reacties op: Waarom schurken pech hebben en helden geluk