Wat iedereen zou moeten weten over klimaatverandering

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Spots 1   Topics 0
Over klimaatverandering doen de meest uiteenlopende verhalen de ronde. De ene krantenkop vraagt zich af: "Hoezo opwarming?' terwijl elders valt te lezen: "De mensheid stevent af op een klimaatcatastrofe'. Geen wonder dat veel mensen in verwarring zijn en niet weten hoe de vork in de steel zit.
In het publieke debat lopen de meningen over klimaatverandering sterk uiteen, ook over feitelijke aspecten die wetenschappelijk gezien heel helder zijn. Zo weten we al sinds de negentiende eeuw dat CO2 een opwarmend effect heeft. Voor een zinnige maatschappelijke discussie is het belangrijk om de wetenschappelijke inzichten goed in beeld te hebben. Zonder bagatellisering en zonder overdrijving.
Met dit boek schept klimaatwetenschapper Bart Verheggen duidelijkheid in de veelheid aan - soms tegenstrijdige - informatie. Met medewerking van Jos Hagelaars en Hans Custers legt hij op een heldere en begrijpelijke manier uit wat we zoal weten over klimaatverandering: hoe en waarom verandert het klimaat en hoe weten we dat eigenlijk? Welke risico's kleven daaraan en hoe kunnen we die beperken?
Dr. ir. Bart Verheggen (1972) is klimaatwetenschapper en docent aan Amsterdam University College. Hij neemt – onder andere middels zijn blog – al jaren actief deel aan het maatschappelijke debat over klimaatverandering.
"Of het nu gaat om bedrieglijke beweringen van politici, verwarrende berichtgeving in de kranten of willekeurige twitteraars die met drogredeneringen strooien, Verheggen is niet te beroerd voor een factcheck. Onvermoeibaar herhaalt hij de wetenschappelijke feiten en ontkracht hij misleidende mythes.'
De Groene Amsterdammer
Prometheus, Uitgeverij
22 januari 2020

2 keer bewerkt, laatste bewerking door SonjaDiane

Recensies

Merel Hebban Recensent

Goede basis voor zinnig debat over klimaatverandering

door: Merel

Met het sluiten van het klimaatakkoord proberen we te bereiken dat in 2030 de hoeveelheid uitgestoten broeikasgassen gehalveerd is. Er worden verschillende maatregelen genomen; zo wordt halverwege maart de maximale snelheid op snelwegen teruggeschroefd naar 100 km/u.

De maatregelen – maar ook...