Wat overblijft

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 3
Als Matthijs Eykenboom, voormalig leraar klassieke talen, op latere leeftijd begint aan een promotieonderzoek, weet hij nog niet hoezeer zijn leven hierdoor een andere wending zal nemen. Begeleider en beoogd promotor is de twee jaar oudere, extravagante Johanna Vriesman, een excellent papyrologe. Matthijs raakt zozeer onder de indruk van haar en de eigenzinnige manier waarop ze in het leven en haar werk staat, dat hij bereid is veel waarin hij ooit geloofde op het spel te zetten. Na een onverkwikkelijke affaire, waarbij ze beiden betrokken zijn, moet Johanna bij het onderzoeksinstituut vertrekken en verliest Matthijs alle contact met haar.

Twintig jaar later ontvangt hij een uitnodiging naar Leuven te komen waar Johanna een prestigieuze academische onderscheiding zal krijgen. Samen met drie anderen reist hij via zijn geboorteplaats Terneuzen naar de Belgische universiteitsstad. Tijdens de reis overdenkt Matthijs de jaren die achter hem liggen en probeert hij voor zichzelf helder te krijgen wie hij geworden is en wat hij van de hernieuwde ontmoeting met haar verwacht. En dan staan ze weer tegenover elkaar...

Wat overblijft is een roman over ouder worden, vergankelijkheid, overgave en geldingsdrang. Maar bovenal gaat het om wat er resteert als het stof van de tijd is weggeblazen.

Literaire fictie algemeen
Schrijvershuys