Werelden uit elkaar

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Het is het hoogtepunt van de Koude Oorlog als de achtjarige Julia met haar drie zussen door hun moeder wordt meegenomen van Oost-Berlijn naar West-Duitsland. Ze komen terecht in een dorp in het uiterste noorden van Duitsland. Ze wonen er in een bouwval onder aan een dijkje en ze zijn als Ossies buitenstaanders. Dat wordt nog verergerd door de chaotische manier waarop haar moeder haar kinderen opvoedt. Als Julia dertien is, is de situatie zo onhoudbaar dat ze naar West-Berlijn vertrekt. Ze gaat er naar school, werkt als babysitter en schoonmaakster. Ze ontmoet er haar vader, voor het eerst, en verliest hem meteen weer. Ze doet eindexamen en leert Stephan kennen,
haar grote liefde, en verliest ook hem. Haar wereld stort in. Nu, dertig jaar later, durft Julia eindelijk haar traumatische jeugd onder ogen te zien. Ze probeert te begrijpen waarom haar moeder zo onverantwoordelijk opvoedde, en graaft
daarbij in de geschiedenis van haar joodse familie, een geschiedenis van erbij willen horen maar afgewezen worden. Werelden uit elkaar is een pijnlijk mooi boek over kiezen voor jezelf, in het reine komen met wat onherstelbaar is. Over schaamte en verdriet, dood en liefde. En over schrijven en literatuur als instrumenten om te kunnen blijven - voorlopig.

Wereldbibliotheek
12 oktober 2021